triggerpiontmassage

Een triggerpoint is een zelfonderhoudende, hyperprikkelbare plaats gelegen in een skeletspier of zijn geassocieerde fascie. Dit punt in de spier is pijnlijk bij compressie, gelegen in een gespannen bandje (taut band) en kan leiden tot een karakteristieke “refered pain” (uitstralende pijn) en sensorische, motorische en autonome reacties in het lichaam.
Triggerpoints zijn kleine, voelbare verhardingen in een spier, die zeer drukpijnlijk zijn. Een spier met een triggerpoint erin is ook meestal pijnlijk bij rekken. Een triggerpoint bestaat uit kleine spiervezels, die vast en verkrampt in elkaar zitten (‘contractieknopen’). Aanvoer van voedingsstoffen wordt hierdoor moeilijk en afvalstoffen kunnen niet gemakkelijk worden afgevoerd. De bundel van spiervezels waarin het triggerpoint zich bevindt, wordt samengetrokken en is voelbaar als een strakke band in de spier. De spier raakt verkort en slechter doorbloed. In deze toestand zal gebruik van de spier leiden tot uitputting en pijn: hij raakt verzwakt. Andere spieren zullen de taak van verzwakte spier over gaan nemen. Als dit voortduurt, raken ze overbelast en zullen ook triggerpoints gaan ontwikkelen.

Verschijnselen die door triggerpoints veroorzaakt kunnen worden zijn:

- myofasciale pijn, gelokaliseerd in een bepaald gebied, kenmerkend voor de spier; ook tintelingen of een doof gevoel kunnen in dit gebied optreden;

-  verandering in spierfunctie zoals spierverkortingen (dit veroorzaakt bewegingsbeperkingen en stijfheid in de gewrichten) en krachtafname;

-vegetatieve symptomen zoals toename van zweten, rillerig zijn, onwel voelen, overgevoeligheid van de huid, duizelig/licht in het hoofd, wazig zien of koude handen;

-coördinatie stoornissen, zoals een slechter wordend handschrift of moeite met het maken van precieze bewegingen.

-Triggerpoints in nek – en of hals – spieren kunnen hoofdpijn veroorzaken.

zie ook deze mooie uitleg op Youtube